Vaše společnost, která vyrábí mléčné náhražky a speciální doplňková krmiva, vystavovala loni hannoverském veletrhu EuroTier. Producenti často diskutují o tom, zda se účast na zahraničních veletrzích vyplatí. Jakou zkušenost udělal na zmíněném veletrhu váš podnik?
Zatím jsme vystavovali v České republice na výstavišti v Českých Budějovicích a v Brně. Po několika pokusech jsme tam přestali jezdit. Výrobky naší firmy totiž vyžadují, abychom přímo jednali se zemědělci a vysvětlili jim, o co jde. Proto v Čechách a na Slovensku upřednostňujeme přímé návštěvy zemědělských podniků apod. Jsme českofrancouzská firma a náš francouzský partner nám již několikrát nabídl účast na veletrhu EuroTier. Nabídku jsme přijali až v loňském roce. Vystavovali jsme sice samostatně , ale ve společném stánku s naším partnerem, což mírně snížilo náklady. I tak jsme museli investovat do různých dalších věcí, mimo jiné bylo nutné zajistit překlady informačních materiálů do němčiny a angličtiny a jejich tisk a hradit náklady spojené s pobytem našich specialistů na výstavišti.
Nesnažili jste se využít nějaké tuzemské podpory pro účast na veletrzích?
Jsem si sice vědom toho, že existují podpory pro účast na veletrzích, ale na ně je možné dosáhnout, pokud se na akci připravujete dlouho před termínem jejího konání. Není to ale možné, pokud se rozhodnete v srpnu, že pojedete na veletrh v listopadu stejného roku, jako jsme to udělali my.
Co je důležité proto, aby se firmě účast na veletrhu vyplatila?
Důležité je mít nějaký dokument, který hodnověrně prokáže, že nabízené výrobky jsou trvale kvalitní. Nejlepší je vhodný certifikát.
Nejdůležitější je však přijít s něčím novým. Je třeba, aby se vystavované zboží odlišovalo, aby bylo buď úplně nové, výrazně inovované, nebo extrémně laciné. Jít na zahraniční veletrh se standardní produkcí je ztráta času i peněz. Samozřejmě je také nutné se dlouhodobě chovat korektně ke všem partnerům. Informace o nekorektním jednání té které firmy se v zahraničí rozšiřuje neuvěřitelnou rychlostí.
Jak jste tyto podmínky splnili vy?
Naše firma získala v roce 2005 certifikát společnosti Deutsche Landwirtschafts—Gesellschaft (DLG). Ta pro německé sedláky zajišťuje kontrolu kvality výrobků, mimo jiné i jakost krmiv. Jde o služby, které u nás dělá Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský. DLG je také jediným organizátorem veletrhu Eurotier. Při certifikaci k nám pracovníci společnosti přijížděli neohlášeně odebírali vzorky, kontrolovali výstupy naší firmy i provoz apod. Kontroly společnost dělá i po celou dobu platnosti certifikace. Certifikát společnosti DLG má v Evropě v oblasti, v níž působíme, na rozdíl od jiných velkou váhu.
Kromě toho jsme přišli s úplně novými výrobky. Jde o granulované mléčné krmné směsi pro telata, selata a jehňata. Zkrmují se přímo bez rozpouštění. Mohou pomoci pří nízké mléčnosti matky, snižují pracnost a dovolují výrazně rychlejší ukončení standardní mléčné výživy a s tím spojený časnější odstav.
Jste s výsledky účasti na veletrhu spokojeni?
Byli jsme překvapeni zájmem, který jsme vyvolali. Za čtyři pracovní dny, nás navštívilo více než 60 obchodníků a zástupců firem, kteří o naše výrobky projevili vážný zájem. Šlo o zájemce z Evropy, ale i z jiných koutů světa. Jsme realisté a je nám jasné, že ze všech navázaných kontaktů se podaří uskutečnit jen zlomek obchodů. Je ale zřejmé, že jsme získali skutečně vážnou klientelu. Dnes již máme za sebou první dodávky do Polska a Francie, uzavřený kontrakt na dodávku v lednu letošního roku s Rumunskem, jednáme s firmami z Íránu, Thajska,Nizozemska,Turecka a Izraele atd.
Kromě toho nás navštívila řada dodavatelů surovin, dostali jsme se i k novinkám, které budeme moci výhodně využít při vlastní výrobě. Velká belgická společnost nám poskytla exkluzivitu pro Českou republiku a pro Slovensko na prodej evropské novinky — jimi licenčně vyráběného produktu určeného pro přežvýkavce. Jde o speciálně upravené plnotučné sójové boby s chráněnými tuky a proteiny. Produkt již začínáme zkoušet ve výkrmu býků.
I když si rozhodně nedělám iluze, o tom, že by mohly všechny navázané kontakty vyjít, zdá se, že investice do certifikace DLG a do návštěvy Eurotieru bude více než návratná.
Ale žádné ocenění jste nedostali.
Na ocenění jsme patrně na základě reakcí návštěvníků, ale i organizátorů výstavy měli šanci, ale to bychom museli naše výrobky přihlásit do soutěže asi rok předem. Společnost DLG totiž musí všechny výrobky přihlášené do soutěže testovat.