S Tomášem Hroudou, předsedou představenstva a.s. Příbramská uzenina, jsme hovořili mimo jiné označce kvality Klasa.
Zúčastnil jste se setkání výrobců, kteří mají produkty oceněné značkou Klasa. Pomáhá vám v prodeji vašich výrobků? Určitě. Jedná se celkem o 13 výrobků, kterým ministr zemědělství udělil tuto národní značku. Vybraný sortiment nese za svou vynikající chuť, kvalitu, jedinečnost a originální zpracování.
Možná by této značce ještě více prospělo, kdyby zpřísnila některé parametry, především s cílem zvýšení kvalitativních parametrů výrobků.
Mohl byste přiblížit vaši firmu? Jsme prakticky poslední středočeský masokombinát, který má kompletní masnou výrobu od roku 1977 do současnosti. Co se týká masných produktů, tak kromě těch, které získaly značku Klasa, máme ještě dalších asi 135 masných produktů, a to od škvařeného sádla až po uherák.
Jsme jedna ze dvou společností v České republice, která klasicky vyrábí uherák. Je to náročná technologie, do níž jsme investovali 12 milionů korun. Chtěli jsme totiž zákazníkovi poskytnout masné výrobky v celém spektru a tento maďarský styl výrobků nám ještě chyběl. Nakonec jsme se do toho pustili. Na jejich produkci používáme vyzrálé maso z českých prasnic. Jde o náročnou technologii, protože jde o šestinedělní proces, který musí splňovat spoustu parametrů.
Jaký máte celkový sortiment? Příbramská uzenina dodává na český trh přibližně 150 standardních druhů masných výrobků a výsekových mas. Máme zhruba 350 zaměstnanců, kteří se od porážky až po masnou výrobu a distribuci podílejí na produkci, která denně představuje zhruba kolem 30 tun masných výrobků.
Máte i vlastní prodejny? Jsme společnost, která se skládá ze dvou firem. Jedna část je společnost, která vyrábí vlastní produkty, další část je společnost, která ty produkty prodává v maloobchodním prodeji. Máme 14 maloobchodních prodejen. Na nich si mimo jiné také ověřujeme přímou odezvu spotřebitelů a snažíme se na ni reagovat. Bohužel současný trend je jasně dán především cenou, přestože my jsme si zakládali spíše na kvalitě, snažili jsme se a snažíme vyrábět výrobky s dobrou kvalitou a typickou chutí.
Dodáváte i do nadnárodních řetězců? Ano. Jinak zavážíme celou republiku. Máme kolem 650 obchodních případů denně. S 3/4 miliardovou produkcí bychom nebyli schopni vystačit si s maloobchodem a nezávislou obchodní sítí, proto jsme zapojeni do obchodu s nadnárodními řetězci. Je to náročné, co se týká ceny, na druhou stranu díky obchodování s nadnárodními řetězci jsme motivováni k tomu, abychom vlastnili různé mezinárodní certifikáty.
Odkud nakupujete maso? Co se týká výrobního masa, tak základem spotřeby suroviny je maso z vlastní porážky. Podle poptávky pak doplňujeme přes nákupní firmy. Hlavní je však pro nás spolupráce s českými dodavateli, přičemž porážíme týdně zhruba tisíc prasat a sto kusů hovězího. S dodavateli máme roční smlouvy.
Máte nějaké podmínky na dodávky? Dnes je nedostatek zvířat na trhu, jsme někde kolem 40 procent spotřeby vepřového v ČR. Proto zaznamenáváme velký boj na poli suroviny. Vzhledem k naší strategii zachování vlastní porážky je základem dobrý vztah s českými zemědělci.
Jaký očekáváte v souvislosti s nedostatkem suroviny vývoj cen? Ceny významně neklesnou. V předchozím období však docházelo k 20 až 30 procentním propadům cen vepřového. Očekávám, že v nejbližší budoucnosti výkyvy nebudou tak významné.