28.10.2008 | 10:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Spotřeba chleba u nás klesá

Spotřeba chleba u nás dlouhodobě klesá, naopak roste poptávka po pšeničném pečivu. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu. Zatímco po druhé světové válce zkonzumoval průměrný obyvatel české části Československa více než 80 kilogramů chleba ročně, v roce 2006 to bylo již jen 49,5 kila.

Naproti tomu u pšeničného pečiva narostla spotřeba z 16 kilogramů v roce 1949 téměř trojnásobně na předloňských 45,3 kilogramu. Ve srovnání s ostatními státy EU, zejména státy EU 15, je však stále spotřeba výrobků z obilovin v ČR poměrně vysoká.
Růst spotřeby pečiva na úkor chleba potvrzuje i mluvčí největších tuzemských pekáren, United Bakeries, Jaroslav Pomp. Český spotřebitel je podle něj velmi konzervativní. Při nákupu chleba zůstává věrný klasickému konzumnímu chlebu, u běžného pečiva upřednostňuje obyčejné rohlíky a housky, přestože prodej cereálního pečiva roste.
Trend zvyšování konzumace pečiva na úkor snižování spotřeby chleba ovlivňuje podle Olgy Štikové z Ústavu zemědělské ekonomiky a informací zejména změna stravovacích zvyklostí obyvatel. K důležitým faktorům patří výrazné rozšíření sortimentu výrobků zařazovaných do běžného pečiva.
Cenová analýza obou druhů pekárenských produktů ukazuje zanedbatelný vliv ceny těchto výrobků na jejich spotřebu. Od roku 1995 do roku 2007 cena chleba stoupla o 73 procent, cena běžného pečiva o 113 procent, růst poptávky po pečivu a pokles spotřeby chleba přesto pokračoval. Uvedený jev vysvětlují odborníci tím, že v poslední době přibývá zákazníků, pro které je rozhodující kvalita a chuť pečiva a na cenu až tak nehledí.
S rostoucím zájmem o biopotraviny roste také poptávka po biopečivu. V nabídce výrobců je možno nalézt jak klasický chléb, tak celozrnné výrobky i sladké pečivo. Segment biopečiva v ČR je však podle Pompa stále velmi malý, za limitující faktor u něj označuje vysokou cenu.

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down