Ujistit se, že sklenice vína obsahuje přesně to, co slibuje viněta, býval kdysi relativně jednoduchý proces: stačilo podržet ji proti světlu, naklonit a podívat se na jeho tón, trochu zavířit a přivonět si. Ovšem s neustále stoupající celosvětovou spotřebou vína, která přitahuje pozornost podvodníků, si milovníci tohoto nápoje budou muset v dohledné době brát na pomoc k degustaci zřejmě i své chytré telefony. Oskenovaná viněta s pomocí aplikace v chytrém telefonu konzumenta ihned přesměruje na internetové stránky dodavatele vína, kde si ověří pravost viněty, zkontroluje cestu vína z vinice až do sklenice a dostane informace o vinařství, v němž vzniklo.
Falešné víno i lihoviny dokážou trh s alkoholem otrávit, ale nové technologie a mezinárodní spolupráce dávají producentům možnost, jak podvodníky přelstít. Castel, což je největší producent francouzského vína, používá tuto technologii na 13 milionech lahví pro čínský trh a také na export na další rozvíjející se trhy, jako je Vietnam, kde je padělání vína nejrozšířenější.
"Číňané se ptají na spoustu informací a chtějí hodně ujišťování ohledně původu našeho produktu," řekl mluvčí Castelu Franck Crouzet, jehož citovala agentura AFP. Čínští padělatelé ale rozhodně nejsou jedinými pachateli podvodů s víny. "Čína je v tomto ohledu nechvalně proslulá, ale tento problém je rozšířený celosvětově," uvedl mluvčí Vinařské rady v Bordeaux Christophe Chateau.
A zatímco mnoho lahví je jen ošklivou napodobeninou, kterou cvičené oko snadno rozpozná, jiné jsou padělané dost chytře. Pokud si zákazník pouze odšpuntuje obyčejné chilské červené, namísto vinětou deklarovaného ročníkového bordeauxského, nic hrozného se mu nestane. Ale důsledky mohou být smrtící, pokud zločinci do lahví nalijí pančované patoky. "Před časem zemřely desítky lidí v České republice, když pily místní pančovaný alkohol," připomněl Pierre Georget z GS1 France. Ta je součástí bruselské nevládní organizace, která využívá čárové kódy k boji proti podvodníkům. GS1 garantuje, že čárový kód se nikdy nikde na světě nezopakuje, což zajišťuje vystopovatelnost a ověřitelnost čehokoli od náhradních součástek pro automobily přes dětské kočárky až po Chianti.
"Chianti mělo v minulosti problémy v Rusku. Naše konsorcium utrácí ročně sto tisíc eur za registraci a ochranu našich vín," říká Silvia Fiorentiniová, která je mluvčí společnosti Chianti Classico Consortium. Roční produkce tohoto podniku dosahuje zhruba 35 milionů lahví, z nichž 80 procent jde na vývoz.
Aby si milovníci vína po celém světě mohli být jisti, že pijí láhev vína pocházející z toskánských kopců, má nyní podle Fiorentiniové Chianti Classico charakteristickou pečeť přes uzávěr a hrdlo láhve označenou unikátním číslem a kódem, spolu se svou značkou černého kohouta. Mnohé vinařské oblasti dělají totéž.
"U vína je obrovský problém s paděláním," řekl Georget. "Cílem je používat unikátní způsob - čárový kód nebo čárový kód Data Matrix - k identifikaci každé lahve vína. Jde o stejnou technologii, jakou už například používá americký Úřad pro kontrolu potravin a léků (FDA) pro léčiva."*