11.11.2011 | 07:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Teleskopický nakladač je univerzální

Teleskopické nakladače jsou tím pravým strojním zařízením, které je vzhledem k možnosti snadno měnit pracovní adaptéry schopno uspokojovat potřeby zemědělců. Jsou to samojízdné stroje na kolovém nebo pásovém podvozku s vpředu namontovaným teleskopickým výložníkem. Na ten lze připevnit rozmanité pracovní adaptéry.

Teleskopické výložníky prodlužují dosah pracovního adaptéru ve vazbě na nosnost nakladače a umožňují variabilitu naložení a uložení břemen, se kterými je manipulováno.
Například u nakladače s hmotností kolem 5000 kg je nosnost 2200 kg při výškovém dosahu 5,2 m a čelním dosahu 2,8 m; u středního teleskopického nakladače o hmotnosti 8000 kg je nosnost 3200 kg při výškovém dosahu 11 m a čelním dosahu 7,4 m.
U velkého teleskopického nakladače o hmotnosti 12 000 kg je nosnost 5000 kg při výškovém dosahu 13,2 m a čelním dosahu 8,8 m.

Základní části a vlastnosti 
Základními částmi stroje jsou podvozek, teleskopický výložník s variabilitou pracovních adaptérů, motor s převodovkou, nápravy a kabina. Důležitou částí je teleskopický výložník, uvnitř kterého je uložen přímočarý hydromotor.
Ovládání pracovních funkcí strojů využívá nejnovějších poznatků z oblasti ergonomie, proto je operátor po celou dobu pracovní činnosti schopen dosahovat konstantní výkonnosti. Výkonné servořízení umožňuje otáčení koly stojícího stroje s minimálním vynaložením síly a pokyny k ovládání výložníku a lopaty prostřednictvím joysticku vycházejí z logiky vzájemného pohybu pracovního nástroje a ruky.
Prostorné kabiny umožňují obsluze pohodlné pracovní podmínky při bezproblémovém výhledu okolo stroje. Pohodlí poskytují komfortní sedačky a stavitelné sloupky řízení. Kabiny jsou klimatizované, čímž přispívají k bezpečnosti práce a k udržení směnové výkonnosti na konstantní úrovni.
Výborná průchodnost strojů umožňuje vykonávat práce i ve složitějších terénních podmínkách. Pohon je 4 x 4 s uzávěrkami diferenciálů a převodovky s řazením pod zatížením umožňují bezproblémové práce i ve složitých terénních a půdních podmínkách.
Režim řízení všech kol usnadňuje manévrování v omezených průjezdech, v úzkých prostorách, při zajíždění ke stěnám a rampám. Při jízdě po silnici lze využívat řízení pouze předních kol. Stroje disponují funkcí automatického vyrovnávání zadních kol do přímého směru. Krabí chod umožňuje manévrování mezi překážkami a ve stísněných podmínkách.
Při jízdě, kdy se stroj přesunuje po silnici, lze zapnout pouze pohon přední nápravy. Tím jsou šetřeny pneumatiky. Při brzdění se automaticky zapíná pohon obou náprav.
Velká pozornost je při konstrukci věnována bezpečnosti práce. Elektronické systémy varují operátora akustickou a optickou signalizací, že se stroj nachází v nebezpečném jízdním (náklon stroje) i pracovním režimu (hlídání zatížení výložníku).
Na zádi strojů jsou přípojky pro elektrické i hydraulické vývody pro ovládání přípojných vozidel (sklápění přívěsů).

Pokrok a obecné trendy 
U středních a velkých teleskopických nakladačů je patrný pokrok ve všech oblastech (provozní, ekonomické, ekologické, technické, užitné). Lze vysledovat několik obecných trendů, které je možné charakterizovat následovně:
– Ovládání pracovních funkcí strojů využívá nejnovějších poznatků z oblasti ergonomie. Ovladače jsou velmi snadno dosažitelné a pokyny jsou přesné a jednoduché. Výkonné servořízení umožňuje otáčení koly stojícího stroje s minimálním vynaložením síly a pokyny k ovládání výložníku a lopaty prostřednictvím joysticku vycházejí z logiky vzájemného pohybu pracovního nástroje a ruky.
– Prostornější kabiny umožňují obsluze pohodlné pracovní podmínky při bezproblémovém výhledu okolo stroje. Pohodlí operátorům poskytují komfortní sedačky a stavitelné sloupky řízení. Kabiny jsou klimatizované, čímž přispívají k bezpečnosti práce a k udržení směnové výkonnosti na konstantní úrovni. Prosklené kabiny disponují atraktivním designem při zlepšeném nastupování a vystupování obsluhy ze stroje.
– Výborná průchodnost strojů umožňuje vykonávat práce v běžném zemědělském prostředí. Pohon je 4 x 4 s uzávěrkami diferenciálů a převodovky s řazením pod zatížením umožňují bezproblémové práce i ve složitých terénních a půdních podmínkách.
– Režim řízení všech kol usnadňuje manévrování v omezených průjezdech, v úzkých prostorách, při zajíždění ke stěnám a rampám. Při jízdě po silnici lze využívat citlivé řízení pouze předních kol. Stroje disponují funkcí automatického vyrovnávání zadních kol do přímého směru. Krabí chod umožňuje manévrování mezi překážkami a ve stísněných podmínkách.
– Při jízdě, kdy se stroj přesunuje po silnici, lze zapnout pouze pohon přední nápravy. Tím jsou šetřeny pneumatiky. Při brzdění se automaticky zapíná pohon obou náprav.
– Vzhledem ke krátkým časům dílčích akcí v oblasti činnosti výložníku (zvedání, vysouvání a zasouvání) a pracovního orgánu je výkonnost strojů velmi dobrá. Zdvihací síla a rychlost hydrauliky při operaci zdvihu vyhovují požadavkům na optimální výkonnost stroje.
– Dobrá stabilita strojů umožňuje využívat vyšší rychlost pojezdu mezi dopravními operacemi a při manipulaci s břemeny při vysunutém výložníku.
– Velká pozornost je věnována bezpečnosti práce. Elektronické systémy varují operátora akustickou a optickou signalizací, že se stroj nachází v nebezpečném jízdním (náklon stroje) i pracovním režimu (hlídání zatížení výložníku).
– Zjednodušený systém připojení pro diagnostické přístroje umožňuje pravidelné sledování životně důležitých funkcí. Stanovené servisní práce pro operátora jsou usnadněny snadným přístupem k filtrům a kontrolním bodům. U některých strojů čištění hydraulického a převodového oleje zajišťuje jediný integrovaný filtr.
– Další pokrok byl zaznamenán v oblasti ochrany životního prostředí. Elektronika řízení motoru snížila obsah emisí, snížil se hluk vyzařovaný do prostředí i do kabiny operátora.
– Využitelnost v mnoha oblastech díky možnosti připojení rozmanitých pracovních nástrojů, včetně vlečení přívěsů. Na zádi strojů jsou přípojky elektro i hydraulické vývody pro ovládání přípojných vozidel (sklápění přívěsů).
– Zdokonalen je systém chlazení pro bezproblémovou práci na místě při vysokém zatížení motoru. Nasávání vzduchu pro chlazení je realizováno z nejchladnějšího místa stroje. Reverzní rotor s lopatkami zajišťuje čištění mřížek chladiče v místech s poletujícími částicemi prachu, o něž není v zemědělství nouze.
– Objevují se systémy, které slouží k odpružení ramene výložníku. Odpružení umožňuje nezávislý pohyb podvozku a ramene s naplněným pracovním orgánem a eliminuje prudké výkyvy ramene při rychlejší jízdě na nerovném povrchu terénu. Je tím zajištěna stabilita stroje při převážení materiálu a také je chráněn sypký materiál před ztrácením při naplněné lopatě.

Nakladače v zemědělství a komunální oblasti 

Nejčastější využití v živočišné výrobě je při zásobování krmivy (nakládání siláže), při manipulaci s obřími balíky slámy a obilím.
V rostlinné výrobě při manipulaci s veškerou produkcí a při secích pracích (plnění secích strojů), k nakládání okopanin, substrátů, obilí, siláže, chlévské mrvy, ale také mohou být využity pro práce spojené se stavebními úpravami cest, ploch a okolí staveb a podobně, které předpokládají manipulaci s některými horninami a stavebními materiály.
V komunální oblasti při nakládání, úklidu, při manipulaci s různými břemeny, při opravách mechanizace a budov mohou být použity jako jeřáb (demontáž motoru, nápravy apod.) nebo jako nosič pracovních plošin rozmanitého provedení (oprava fasád, okapů, elektrické instalace, prořezávka stromů aj.).

 

Klíčové informace

– Výkonnost strojů je vzhledem ke krátkým časům dílčích akcí v oblasti činnosti výložníku (zvedání, vysouvání a zasouvání) a pracovního orgánu velmi dobrá. Některé zkušenosti ukazují, že je vyšší než u kompaktních nakladačů.
– Zdvihací síla a rychlost hydrauliky při operaci zdvihu vyhovují požadavkům na optimální výkonnost stroje.
– Dobrá stabilita strojů umožňuje využívat vyšší rychlost pojezdu mezi dopravními operacemi a při manipulaci s břemeny při vysunutém výložníku.

Ing. Ivo Celjak, CSc. 
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Zemědělská fakulta
Katedra zemědělské, dopravní a manipulační techniky

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down