Třetina hospod a restaurací, kam Plzeňský Prazdroj dodává pivo, si zejména kvůli energetické krizi není jistá svojí existencí. Skončit je rozhodnuto jedno procento z nich. Vyplývá to ze zářijového průzkumu mezi 5500 provozovnami. Největší pivovar v zemi dodává svá piva do 20 000 podniků, což jsou dvě třetiny celkového počtu restaurací a hospod v ČR. Dnes to uvedl jeho mluvčí Zdeněk Kovář. Pivovar spustil poradensko-vzdělávací program.
"Největším problémem jsou rostoucí ceny energií a surovin, ale také nedostatek personálu," řekl obchodní ředitel Prazdroje Tomáš Mráz. Informace Prazdroj zjišťoval v celé republice. Vyplynulo z něj, že 30 procent provozoven váhá, zda bude dále podnikat, 70 procent pokračovat chce. Nejvíc podniků, které deklarovaly, že nebudou pokračovat, je ve městech s 5000 až 20 000 obyvateli, následují obce do 5000 obyvatel, uvedl. Poradenský portál pivovaru "První u zdroje" mohou zdarma využít všichni přímí odběratelé, jichž je téměř 11 000. Jde o vzdělávací videokurzy, které se věnují péči o pivo, obsluze, řízení firmy, ekonomice provozu, marketingu i vzhledu hospody. Každá část má obecné bloky i konkrétní rady a tipy. Kurzy provází osobnosti oboru. "Jsou tam jednoduché tipy, rady a školení, jak byznys posunout, nalákat nové hosty a uspět v nelehké době. Jsou pro majitele i personál - od kuchařů přes výčepní a servírky až po ty, kteří se starají o ekonomiku," řekl Mráz. Plzííínka v Kladně kvituje on-line prostředí. Podle majitele Radomíra Kotta může pustit zvolené téma na poradách i novým zaměstnancům. "Pro obsluhu je nejdůležitější kurz o kvalitě piva, profesionální obsluze a o tom, kdo je můj zákazník. Pro mě zase kurzy z ekonomiky gastro provozu a vedení lidí," řekla majitelka Radegastovny Aura v Ostravě. Prazdroj podle Mráze pomáhá téměř každému z 20 000 podniků, jimž dodává pivo. Letos do podpory a rozvoje hospod investuje přes 450 milionů Kč a příští rok podobně. Mapujeme potřeby a s hospodskými jsme v pravidelném kontaktu, dodal.*