Tržby hypermarketů loni klesly, menším prodejnám a on-line supermarketům rostly

Češi čím dál více dávají přednost on-line supermarketům či menším prodejnám potravin před velkými obchody. Zatímco tržby hypermarketů loni meziročně klesly o jedno procento, on-line prodejci zaznamenali růst o čtvrtinu a kamenné supermarkety společně s diskontními řetězci o čtyři procenta. Vyplývá to z dat výzkumné agentury NIQ, která na tiskové konferenci v Praze představil analytik NIQ Karel Týra.

Zákazníci chtějí ušetřit čas

Hlavním důvodem částečného odklonu od velkých obchodů k on-line supermarketům či menším prodejnám je podle Týry to, že zákazníci chtějí ušetřit čas. Zatímco před pandemií covidu-19 potraviny on-line nakupovalo 14 procent Čechů, nyní je jich 23 procent, uvedl Týra. Roste také počet lidí, kteří preferují nakupovat drogistické zboží ve specializovaných drogistických řetězcích - tržby těmto prodejnám loni podle Týry meziročně stouply o devět procent. "Na tyto změny zákaznických preferencí rychle reagují i obchody. Loni jsme viděli start několika nových e-commerce projektů pro prodej potravin, pokračuje i snižování prodejní plochy u hypermarketů a automatizace malých prodejen," uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) Tomáš Prouza. Dále také roste podíl privátních značek na celkových prodejích. Z pohledu tržeb loni činil 27 procent, což bylo ve srovnání s rokem 2023 o jeden procentní bod více. V roce 2019 před covidem tvořily privátní značky 21 procent prodejů, přičemž na tomto čísle se podíl prakticky držel od roku 2015, ke kterému agentura NIQ začíná uvádět data.

"Ještě významnější je podíl privátních značek z pohledu počtu prodaných kusů, tam už loni privátní značky tvořily 37 procent prodaného zboží," řekl Týra. Produkty privátních značek jsou podle Prouzy v průměru o 23 procent levnější než tradiční výrobky. Oproti roku 2023 nebyl loni růst tržeb tažen jen zdražováním, ale také tím, že se zvýšil objem nakupovaného zboží, řekl Týra. Prouza to potvrdil, lidé podle něj sahají i po kvalitnějších výrobcích. Lepší nálada aktuálně panuje v segmentu nepotravinářského zboží, kde tržby podle Prouzy rostou rychleji než u potravin. "Spotřebitelská důvěra v Česku pomalu roste, ve druhé polovině minulého roku konečně po dvou letech znovu mírně převážil pozitivní postoj ke spotřebě. Přesto ale Češi zůstávají opatrní a na budoucnost se dívají spíše s obavami," uvedl Týra. K největším problémům, se kterými se obchodníci podle prezidenta SOCR aktuálně potýkají, patří rozpad dosavadních dodavatelských řetězců zejména u ovoce a zeleniny a nedostatek zaměstnanců. Nejistota, odkud budou ovoce a zeleninu čerpat či v jakých objemech, panuje kvůli klimatické změně, uvedl. Celkově pak dodavatelé tlačí na nárůst cen, doplnil.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down