Od loňského května do konce letošního dubna koupili Češi v maloobchodě nealko nápoje za 15,7 miliardy korun, což je meziroční růst o 1,3 procenta. Uvedla to výzkumná agentura Nielsen. Češi vypili 1,53 miliardy litrů nealkoholických nápojů, což v přepočtu na jednoho obyvatele vychází na 0,4 litru denně. Meziročně to je zhruba o dvě procenta méně. Navýšení tržeb za nealko tak znamená zdražení nápojů.
Ze zhruba 60 procent lidé kupují minerální vody, čtvrtinu nákupů tvoří sycené nealko nápoje. Džusy tvoří z hlediska objemu nákupů osm procent, ale v tržbách jde o pětinu segmentu.
Češi utratili podle agentury méně oproti předchozímu roku za dvě největší nealko kategorie: minerální vody –2,4 procenta a sycené nápoje –0,2 procenta, avšak výrazně se daří menším kategoriím, které dlouhodobě rostou. Džusy navýšily meziročně tržby o více než 6,5 procenta, energetické nápoje o více než osm procent a ledové čaje dokonce o 12 procent," uvedla agentura.
Tržby za nealko jsou zhruba o procento menší, než kolik Češi utratí za pivo v maloobchodě, za které dají 15,9 miliardy korun.
Podle údajů Českého statistického úřadu Češi předloni pili méně minerálních vod a nealkoholických nápojů. Spotřeba se snížila o 15 litrů na 249 litrů ročně na obyvatele, což je nejméně od roku 2002. Pokles o čtyři litry byl u minerálních vod, sodových vod i limonád. Zbývající třílitrový pokles byl u ostatních nápojů. Údaje za loňský rok zveřejní úřad v prosinci.
Do svých dat započítává Nielsen obchody s potravinami a smíšeným zbožím bez prodejen Makra a čerpacích stanic.*