Touha po kvalitě a návrat k místním vinným odrůdám – to jsou hlavní příznaky nových preferencí spotřebitelů vína. Potvrzují to výrobci vína. „I z čísel prodeje vidíme, že lidé jsou stále náročnější na kvalitu a jejich volba při nákupech častěji padá na kvalitnější vína. A celoevropským trendem je, že tuto kvalitu hledají více než dřív u místních značek. Kouzlo exotiky jihoamerických vín slábne“, říká Jiří Toman, obchodní ředitel jednoho z největších moravských výrobců vína společnosti VINIUM.
Vrací se doba tradičních evropských producentů: regionální evropské odrůdy jako Merlot, Cabernet Savignon, Ryzlink, Chardonnay vytlačují značky mezinárodně známé. Platí to i o značkách rozšířených v Čechách a na Moravě: „Mezi oblíbené značky našich spotřebitelů patří Müller Thurgau, Frankovka, Rulandské bílé a šedé. Poslední dobou zaznamenáváme růst spotřeby u špičkových vín těchto odrůd. Jde o vybrané ročníky řady Ecxlusive“ potvrzuje Toman.
Nová éra, která ovšem není ničím jiným než návratem ke kořenům, přichází i ve výrobních postupech. Například silné barikování vína – zrání a vyluhování vína ve speciálních dubových sudech ovlivňujících jeho chuť i aróma - bylo ještě nedávno obrovskou módou. Teď ustupuje tradičním způsobům přípravy a skladování, které dávají více vyniknout přirozeným vlastnostem vína. „Mírné barikování používáme jako moderní prvek v technologii výroby, ale vždy klademe důraz na přírodní buket a chuť vína. Vždycky jsme se spíše přikláněli k tomu dělat co nejlepší víno ve stopách místní tradice velkopavlovické oblasti“, říká výrobní ředitel společnosti VINIUM Jan Dostálek.