Úkolem je zlepšit pozici na trhu

Dlouhodobým úkolem je zlepšovat postavení českých výrobců právě jejich účastí na zahraničních veletrzích. Ministr zemědělství Marian Jurečka stále vidí v této oblasti prostor ke zlepšení. Na mezinárodním veletrhu International Grüne Woche, který se konal 16. až 25. ledna v Berlíně, uvedl, že chce více finančně podpořit účast českých firem na těchto akcích. Pokud na nich nebudou, velice těžko se buduje pozice pro rozšíření proexportních možností, míní ministr.

Podle ministra například v Německu je velký trh, veletrhem Grüne Woche projde za deset dnů 350 tisíc návštěvníků, je tady spousta zástupců zahraničních firem. „Myslím, že být tady, být viděn a mít možnost prezentovat své výrobky je naprosto klíčové pro to, jestli chci jít někam dál do světa,“ dodal.

Českou republiku zastupovala necelá desítka podniků. Podle ministra by však mělo o svou účast na veletrhu usilovat více podniků, protože se jinak ochuzují o možnosti podpořit svůj export. „Představoval bych si podstatně rozsáhlejší expozici, abychom tady měli minimálně deset až dvacet firem. Ale chápu, že teď po období krize není tak jednoduché motivovat firmy, nepodaří se to ze dne na den,“ prohlásil ministr. Podle ministerstva zemědělství české firmy vystavují na 160 metrech čtverečních. Formu expozice Jurečka pochválil, český stánek ve stylu jihočeského vesnického baroka je podle něj dobrý a dává firmám prostor pro prezentaci jejich výrobků.

Podle něj na zemědělce a potravináře výrazně dopadají ruské sankce. „Svou účastí na významných mezinárodních veletrzích chci hledat proexportní možnosti a zprostředkovat následná jednání. Ostatně ministerstvo zemědělství v této věci podniká řadu kroků, například zřízení zemědělských diplomatů. Ti budou ve vybraných regionech světa pomáhat českým potravinářům a agropodnikatelům navazovat obchodní spolupráci,“ připomněl Jurečka.

Prezentovaly se i mlékárny

Pod patronací českého ministerstva zemědělství letos na veletrhu vystavovala společnost Polabské mlékárny, tradiční a jeden z nejvýznamnějších výrobců tvarohů a tvarohových výrobků v ČR, nebo významný producent ovocných destilátů ve střední Evropě Rudolf Jelínek. Tato firma byla založena v roce 1894 a je známá zejména výrobou slivovice. Mezinárodní známost získala pak díky výrobě kosher bílé a zlaté slivovice, kterou exportuje především do USA, Kanady, Izraele, JAR, Austrálie a na Nový Zéland. Představila se rovněž společnost Indiana, která se specializuje na výrobu sušeného masa, a má řadu příznivců, především mezi sportovci, lidmi vyznávající zdravý životní styl. Její produkt byl uveden na trh po důkladném průzkumu, co na trzích EU a zemích východní Evropy chybí. Výrobní závod byl jako jeden z prvních schválen pro vývoz do EU a v současnosti je to jediný závod certifikovaný pro vývoz do USA. Svoje rakytníkové a borůvkové produkty představila rodinná firma Pavla Cvrčka z Lhoty u Libčan a Jiří Vocelka prezentoval lázeňské oplatky a typické české zmrzliny. Firma Precimat pak prodávala trdelníky různých příchutí.

Shodli se na problémech s byrokracií

Veletrh není však jen prostorem pro prezentaci jednotlivých firem, ale i místem setkávání nejvyšších představitelů agrárního sektoru zemí západní, střední i východní Evropy. Jurečka se na úvod veletrhu setkal s německým ministrem zemědělství Christianem Schmidtem a s eurokomisařem pro zemědělství Philem Hoganem, s nimiž mluvil mimo jiné o problémech evropské společné zemědělské politiky.

Bližší informace najdete v týdeníku Zemědělec.

 

 

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2023 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down