Úprava receptury potravinářských výrobků není jednoduchá

Výrobci potravin v České republice často přistupují k přehodnocení svých receptur a reformulují celou řadu výrobků. Výsledkem je nabídka produktů se sníženým obsahem cukru, soli nebo vylepšenou strukturou obsažených tuků. Uvedla to prezidentka Potravinářské komory ČR Dana Večeřová při příležitosti páté výroční konference Platformy pro reformulace při České technologické platformě pro potraviny.

Reformulace potravin jsou součástí preventivních opatření a přispívají ke zdravému životnímu stylu. Reformulované výrobky pomáhají udržet optimální hmotnost, brání rozvoji srdečně-cévních onemocnění a dalších civilizačních chorob. Podle výrobců reformulace jako takové jsou velmi žádoucí, na druhou stranu je třeba k jakékoliv výrazné změně receptury přistupovat velmi obezřetně. „Spotřebitelé bývají mnohdy velmi konzervativní a výrobce by tak mohl o své zákazníky přijít. Spotřebitele je třeba neustále informovat a vzdělávat,“ míní předsedkyně Výboru pro výživovou politiku Platformy pro reformulace Hana Langrová. Podle ní producenti jsou dlouhodobě tlačeni k tomu, aby ve svých výrobcích snižovali obsah cukru, soli či některých typů mastných kyselin. Kvůli evropské legislativě však nemohou informovat o malých postupných změnách na obalech. „Platná evropská legislativa umožňuje informovat o snížení určitých živin až pokud konkrétní změna dosáhne 30 procent. Pokud výrobce potravin sníží například obsah cukru v konkrétním výrobku o 20 procent, a to není málo, nemůže o této skutečnosti informovat ani na obalu produktu ani prostřednictvím dalších komunikačních kanálů, například reklamy, ale i na internetových stránkách či sociálních sítích,“ podotkla. Výrazná úprava receptury je však v praxi velmi problematická, protože tak razantní snížení by spotřebitel velmi těžko akceptoval. Výrobci proto spíše přistupují k postupnému snižování množství živin, což však nemohou uvádět ani na obalu výrobku, ani v dalších materiálech. A to mnohdy výrobce od inovací a reformulací odrazuje. „Překážek není málo, a proto je třeba výrobce dále motivovat a podporovat, aby svoje výrobky i nadále reformulovaly, to je zlepšovali,“ podotkla s tím, že platforma pro reformulace hledá cesty, kterými mohou výrobci legálně spotřebitele upozornit na vylepšené složení výrobku. Jednou z možností je právě otevřená Databáze reformulovaných potravin a nápojů.

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down