Slovenští potravináři si stěžují na vysoký podíl zahraničních výrobků na pultech obchodů. Zastoupené domácí produkce potravin v prodejnách na Slovensku za poslední rok znovu kleslo a dostalo se pod hranici 50 procent. Vyplývá to z průzkumu agentury GfK pro Potravinářskou komoru Slovenska.
"Zatímco minulý rok to bylo půl na půl, tento rok už hovoříme o menším zastoupení slovenské produkce než v roce 2011, aktuálně je to 46 procent," uvedl dnes šéf agentury GfK Martin Mravec.
Z jednotlivých výrobků se nejlépe vedlo slovenským minerálním vodám, mléku a pivu, na opačné straně žebříčku skončily domácí konzervované produkty a cukrovinky. Nejmenší sortiment slovenských potravin podle průzkumu nabízejí supermarkety a hypermarkety, které mají značný podíl na maloobchodních tržbách.
"Slovenská čísla jsou velmi žalostná v porovnání s okolními zeměmi, kde se tento podíl (zastoupení domácích potravin) pohybuje kolem 72 až 80 procent," reagoval šéf potravinářské komory Daniel Poturnay. Negativní vývoj se podle něj odrazil v poklesu zaměstnanosti v sektoru, která od vstupu země do Evropské unie v roce 2004 klesla o více než čtvrtinu.
Výsledky průzkumu podle potravinářů nepotvrdily prohlášení obchodníků, že budou usilovat o větší zastoupení slovenských produktů na pultech svých prodejen. Dovoz potravin na Slovensko převyšuje vývoz potravinářských produktů ze země o miliardu eur ročně.