26.07.2004 | 02:07
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Vyšší úroda vína způsobí francouzským vinařům problémy

Ve Francii letos čekají podstatně vyšší úrodu vinné révy než loni, ale tamější vinaři z toho velkou radost nemají. Předpokládají naopak, že to bude znamenat další problémy pro jejich odvětví, které je už teď postiženo poklesem zájmu o francouzské víno doma i v zahraničí. Podle oficiálních předpovědí by se mělo letos ve Francii vyrobit 56,6 milionu hektolitrů vína. Pokud se předpovědi splní, bude to o dvě procenta víc než průměr za posledních pět let a o 19 procent víc než loni, kdy vinice utrpěly nejprve mrazy a pak tropickými vedry.

Velká úroda přichází v době, kdy klesá vyvoz vína do zahraničí i domácí spotřeba. Export loni klesl o tři procenta a v prvním čtvrtletí letošního roku o sedm procent proti stejnému období loni. Důvodem je hlavně sílící konkurence kvalitních a levnějších vín z Chile, Jižní Afriky, Kalifornie nebo Austrálie. Na domácí půdě zase hraje roli důrazná kampaň úřadů proti alkoholu vůbec a alkoholu za volantem zvlášť. Pozice si udržují jen nejkvalitnější značky, jejichž konzumenti se nemusejí příliš ohlížet na ceny, a pak šampaňské. Důsledkem je, že například v oblasti Bordeaux má finanční problémy každý pátý vinař. Sud vína o 900 litrech, který stál před šesti let 1500 eur (zhruba 47.000 korun), dnes stojí 800 eur (asi 25.100 korun). Tváří v tvář vyhlídce na vysokou úrodu si už vinaři z Bordeaux stanovili strop komercializace na 50 hektolitrů z hektaru, případný přebytek by měl zůstat v rezervě.
Představitelé odvětví, v němž pracuje přes 300.000 lidí a jehož vývoz dosahuje ročně hodnoty 7,8 miliardy eur (zhruba 245 miliard korun), jednali tento týden o situaci s ministrem zemědělství Hervém Gaymardem, výsledky jsou ale rozpačité. V zájmu usnadnění odbytu se například uvažuje o tom, že by vinaři z oblastí, kde se vyrábějí chráněné značky (appellations d'origine controlée - AOC) mohli část svých vinic zaregistrovat pro výrobu levnějšího místního vína (vin de pays). Na etiketě tohoto vína by přitom byla značka nahrazena označením odrůdy, podobně jako to dělají výrobci z nových pěstitelských zemí. Složitost označení francouzských vín - jen AOC je asi 400 - je považována za jeden z důvodů, proč se od nich zahraniční zákazníci odvracejí. Mezi dalšími zvažovanými kroky je také používání nových technik, například místo v tradičních sudech nechat víno zrát v sudech kovových s přidáním kousků dubového dřeva. To by snížilo náklady, protože zrání je podstatně kratší. Ani mezi vinaři ale nepanuje jednota - pěstitelé burgundského v hrdosti na své staleté tradice převedení části své produkce do levnější sorty odmítají.

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down