02.07.2025 | 11:07
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Vývoz obilí z Ukrajiny v uplynulé sezoně klesl o pětinu na 40,6 milionu tun

Vývoz obilí z Ukrajiny v sezoně 2024/2025, tedy v období od července 2024 do června 2025, klesl přibližně o pětinu na 40,6 milionu tun. Aktuálně to uvedla agentura Reuters, která se odvolává na ukrajinské ministerstvo zemědělství. V předchozí sezoně, tedy do loňského června, vývoz činil 51,1 milionu tun. Na vývoz negativně doléhají důsledky války s Ruskem.

vlajka a mapa Ukrajiny

Vývoz zahrnoval 15,72 milionu tun pšenice, 21,96 milionu tun kukuřice a 2,32 milionu tun ječmene. V předchozí sezoně Ukrajina vyvezla 18,5 milionu tun pšenice, 29,52 milionu tun kukuřice a 2,52 milionu tun ječmene.

Pokles výnosů

Ukrajina je předním světovým pěstitelem a vývozcem obilí, bývá označována za obilnici Evropy. Její výnosy po zahájení ruské vojenské invaze v roce 2022 ale prudce klesly. Kromě ruské okupace části území Ukrajině komplikují export zejména útoky na Oděsu, která je klíčovým uzlem pro vývoz přes Černé moře, a na Izmajil v Oděské oblasti, hlavní přístav na Dunaji, přes který se vozí obilí do Evropy.

Černomořská obilná dohoda

Vojenské akce v Černém moři v létě 2023 umožnily Ukrajině vytvořit a zajistit vlastní námořní koridor pro vývoz zemědělských produktů. Moskva totiž předtím neprodloužila účast v obilné dohodě zprostředkované Tureckem a OSN.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.