Z potravin meziročně nejvíc zdražilo máslo, a to podle analýzy akčních letáků o 54 procent
Z potravin si lidé tento měsíc nejvíc meziročně připlatí za máslo, pečivo, vejce či pivo. U másla nárůst ceny činí 54 procent. Vyplývá to z analýzy akčních letáků sedmi největších obchodních řetězců v ČR od společnosti Česká distribuční. Ve srovnání se začátkem posledního čtvrtletí minulého roku naopak nejvíc zdražila jablka, podle analýzy téměř o 30 procent.
Meziročně zdražilo osm z 13 sledovaných položek
"Tentokrát pro spotřebitele nemáme příliš pozitivní zprávy. Meziročně si připlatí za osm z třinácti sledovaných položek a ve srovnání s předchozím kvartálem dokonce za deset. Absolutním rekordmanem zůstává máslo," uvedl manažer marketingu a komunikace České distribuční Jaroslav Staněk k sledovaným cenám. Kostku másla o 250 gramech teď lidé ve slevách pořídí za 57 korun, zatímco loni to bylo asi za 37 korun. Oproti říjnu minulého roku máslo podle analýzy zdražilo o desetinu. Loňským zvyšováním cenmásla v obchodech se zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). První výsledky by měly být letos na jaře, uvedl loni v listopadu předseda ÚOHS Petr Mlsna. Ve srovnání s prosincem cena másla podle dat Českého statistického úřadu aktuálně stagnuje. Pšeničné bílé pečivo je tento měsíc meziročně dražší o pětinu, vejce o 17 procent a světlé lahvové pivo o 16 procent. O 12 procent dráž než minulý rok lidé pořídí také vepřovou pečeni. Naopak mléko, cukr a brambory zhruba o čtvrtinu zlevnily, zjistila Česká distribuční. Z dat Českého statistického úřadu vyplývá, že meziměsíčně v lednu podražila zejména mouka, a to asi o 11 procent. Na možné zdražování mouky v tomto roce dříve upozornil Svaz průmyslových mlýnů ČR. Loňská úroda podle něj nebyla příliš kvalitní, růst cen brzdily zejména nahromaděné zásoby z předchozích let. Svaz ale poukázal také na to, že osevní plochy obilnin v Česku i jinde v Evropě klesají a poptávka po pšenici proti tomu roste. Úroda ovoce v ČR loni kvůli silným jarním mrazům klesla v porovnání s průměrem předchozích pěti let o 65 procent na 48 058 tun ze 138 445 tun. Byla nejnižší za posledních 100 let. Jablek, která jsou hlavním ovocným druhem, se loni sklidilo 36 040 tun, což v porovnání s pětiletým průměrem podle Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského znamenalo pokles o 68 procent.
Společnost Česká distribuční patří pod skupinu Vltava Labe Media. Do poštovních schránek doručuje zásilky, reklamní tiskoviny nebo drobné reklamní předměty. Uvádí o sobě, že ročně rozveze asi 1,6 miliardy letáků, čímž týdně osloví zhruba 4,1 milionu domácností.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!