18.05.2000 | 03:05
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Z vystoupení ministra zemědělství Jana Fencla (ČSSD) v debatě k návrhu zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu, Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR 18.5.

Paní předsedající, ctěná sněmovno, pokusím se pouze o věcný pohled na debatu, která se zde odehrála. Přiznávám, že je to pro mne velmi obtížné, nicméně pokusím se jen věcně reagovat. Tedy chci sněmovně sdělit, že existují dva základní důvody, proč má být zřízena v České republice intervenční instituce s možností operovat v plném rozsahu podle návrhu zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu, tedy v rozsahu označeném experty Evropské unie jako slučitelném s evropskými modely do té míry, do jaké je to - a to zdůrazňuji - před vstupem do EU možné. Předně je opravdu nejvyšší část pro vybudování této instituce, která musí být připravena na administrativně a organizačně velmi náročné úkoly společné zemědělské politiky EU. Na tom totiž bude záležet, zda bude Česká republika schopná využívat v plné výši prostředky z fondu EU. Je nutné si uvědomit, že nesprávně provedené platby hradí v EU členský stát a že tyto částky mohou být obrovské. Proces vytvoření plně funkční intervenční agentury podle legislativy Evropského společenství si vyžádá několik let. Proto je nutné, byť s omezenými prostředky České republiky a v omezeném rozsahu začít s provozováním tohoto systému co nejdříve, a to není názor náš, to je názor expertů EU.
Ten druhý důvod vyplývá z potřeby připravit zemědělství České republiky na budoucí konkurenci v EU. Společná zemědělská politika EU je dlouhodobě, velmi dlouhodobě vyvíjeným systémem, který prokazatelně účelně organizuje trhy se zemědělskými komoditami EU i vně Evropské unie. Převzetí tohoto systému může i při omezených prostředcích přispět k optimálnímu vývoji zemědělství v České republice a tím i k minimalizaci případných nepříznivých dopadů vstupů České republiky do Evropské unie v tomto sektoru.
Bez zavedení opatření např. uvádění půdy do klidu, produkčních kvót, kompenzačních podpor a celé řady podpor pro skladování, zpracování, zvýšení odbytu a spotřeby a dalších opatření není prostě možné provádění tržních pořádků blízkých skutečným organizacím trhu EU a komplexně tak působit při organizaci trhu.
Dovolte mi sdělit vám, že je možné konstatovat, že při absenci členství v Evropském společenství musí být do rozhodování samozřejmě zapojeny i jiné orgány, než je tomu v případě členských států. Okamžikem vstupu budou navrhované struktury náležitě upraveny či zrušeny. Je pro mne téměř nepochopitelné, že lze uvažovat o tom, že je možnost zvýšit kompatibilitu přípravy tohoto zákona se stávající legislativou Evropské unie.

Zdroj: Internetová stránka Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2023 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down