Mezinárodní potravinářské veletrhy jsou nejvýznamnějším výstavním projektem na poli potravinářství a gastronomie v zemích střední a východní Evropy. Od roku 2002 se konají jako bienále, což lépe odpovídá jejich odbornému a kontraktačnímu charakteru a zároveň inovačnímu cyklu prezentovaných technologií. Příští ročník se uskuteční od 7. do 10. března 2006 ve složení: SALIMA - 25. mezinárodní potravinářský veletrh, MBK - 3. mezinárodní veletrh mlynářství, pekařství a cukrářství, INTECO - 22. mezinárodní veletrh technologií a zařízení pro obchod, hotely a veřejné stravování a VINEX - 12. mezinárodní vinařský veletrh.
Ohlédnutí za posledním ročníkem
V roce 2004 na Mezinárodních potravinářských veletrzích vystavovalo 1162 firem ze 41 států (v roce 2002 to bylo 1009 firem z 21 států). Zahraničních vystavovatelů se zúčastnilo 413, tj. 35,5 %. Oficiální účast mělo rekordních 17 zemí.
Expozice si prohlédlo 41 406 návštěvníků z 53 států, z nichž 22 192 bylo registrovanými odborníky. Téměř čtvrtina z tohoto počtu přijela ze zahraničí. Organizované zahraniční zájezdy dorazily z Maďarska, Pobaltí, Polska, Rakouska, Slovenska a Slovinska. Celkový podíl odborných návštěvníků dosáhl 68,2 % (v roce 2002 63,7 %).
Na veletrzích se akreditovalo 416 novinářů z 11 zemí a mezi návštěvníky byla řada VIP osobností v čele s představiteli zemědělského a potravinářského resortu zemí Visegrádské čtyřky, Evropské komise a tehdejší předsednické země EU Irska.
Jubilejní 25. SALIMA
Vlajkovou lodí projektu je SALIMA, která zprostředkovává přehled o potravinářském průmyslu střední a východní Evropy, o aktuálních trendech i obchodních příležitostech. V podobě jubilejního 25. ročníku se odrazí současný příklon k moderním produktům podporujícím zdravý životní styl a pokrmům s nenáročnou přípravou, stejně jako častější preference kvality před kvantitou. Statistiky českého trhu potvrzují růst spotřeby nealko nápojů, mražených produktů, „convenience food“, drůbeže, dětských pokrmů, jižního ovoce, luštěnin, rostlinných tuků a olejů. Stejně jako v jiných vyspělých zemích, i ve střední a východní Evropě roste zájem o tzv. funkční potraviny (s látkami blahodárně působícími na tělesné funkce), o značkové potravinářské zboží a světové speciality.
Nosným tématem ročníku budou „bezpečné potraviny“, ale na pořadu veletržních jednání budou také stav potravinářství v České republice a střední Evropě po rozšíření EU a problematika zemí nově přistupujících v roce 2007, tj. Bulharska, Rumunska a Chorvatska.
Hlavními obory veletrhu SALIMA jsou potraviny, hotové a mražené pokrmy, nápoje (alko- i nealkoholické, káva, čaj), potravinářské stroje a technologie, obalové prostředky a technologie.
MBK – veletrh oborů s exportním potenciálem
Mlynářský, pekařský a cukrářský obor ve světě bývají zpravidla prezentovány formou samostatných veletrhů. Stejně je tomu s brněnským MBK, který se termínově začleňuje do řetězce hlavních evropských pekařských veletrhů EUROPAIN Paříž a IBA Düsseldorf.
Variabilita nabídky českého trhu se v tomto sektoru za posledních 15 let podstatně zvýšila, ale v porovnání se západní Evropou nadále existuje prostor pro růst. Produktové skupiny se rozšiřují mimo jiné o speciální druhy pečiva jako dia pečivo či bio pečivo. Relativně nízké ceny dávají českým producentům dobrou exportní příležitost.
Do oborové struktury veletrhu MBK patří mlýnské obilné, pekařské a cukrářské výrobky, přísady, stroje a zařízení pro mlýny, pekárny a cukrářskou výrobu.
INTECO - vše pro obchod a gastronomii
Gastronomický trh nových členských států EU roste (v České republice meziročně téměř o 7 %) a spolu s ním stoupají i nároky na kvalitu poskytovaných služeb. Trendem je výkonnější a technicky vyspělejší zařízení kuchyňských provozů, moderní technologie zpracování pokrmů, vysoká úroveň hygieny, kvalitnější vybavení a servis. Potenciál dalšího růstu je zajištěn očekávaným rozvojem cestovního ruchu a zvyšováním domácí poptávky po službách veřejného stravování.
INTECO 2006 naváže nejen na předchozí ročník, ale také na 2. mezinárodní veletrh gastronomie, hotelových služeb a veřejného stravování G + H, který se v Brně uskutečnil 1. – 3. 3. 2005 za účasti 153 firem ze 6 zemí a 8113 odborných návštěvníků.
K hlavním oborům veletrhu INTECO patří zařízení a vybavení do malo- a velkoobchodů, hotelů, restaurací, klimatizační a zabezpečovací technika, prostředky pro úklid a údržbu.
Ve víně je budoucnost
Český trh s vínem vykazuje stabilní meziroční růst o 7 % a je i nadále perspektivní. Ve spotřebě vína ale nadále Česká republika výrazně zaostává za průměrem EU. Po rozšíření společného evropského trhu se pro dovozce vín otevřel nový prostor a na veletrhu VINEX to jistě bude znát. Již předchozí ročník zaznamenal významný vzestup zájmu zahraničních vystavovatelů. V roce 2004 se zároveň osvědčila nová koncepce, kdy se do jednoho pavilonu soustředily expozice producentů a dovozců vín včetně služby centrálního mytí skla a do navazujícího pavilonu vinařské technologie a vinohradnictví.
Oborovými skupinami veletrhu VINEX jsou sadbový materiál, vína hroznová, stroje a zařízení k výsadbě a pěstování vinic, pro zpracování hroznů a manipulaci s vínem, přístroje, zařízení pro hodnocení vín.
Veletrhy odborníků
Mezinárodní potravinářské veletrhy jsou tradičním místem setkání nejvyšších představitelů státní správy, oborových sdružení a podnikajících subjektů. Záštitu nad nimi převzaly Ministerstvo zemědělství ČR, Potravinářská komora ČR a Státní zemědělský a intervenční fond ČR. Zárukou vysoké odborné úrovně veletrhů a především jejich doprovodného programu je úzká spolupráce s odbornými garanty, kterými jsou Asociace kuchařů a cukrářů ČR, Asociace výrobců lahůdek, Českomoravská vinohradnická a vinařská unie, Českomoravský svaz mlékárenský, Českomoravský svaz vinařských podniků, Český svaz malých a nezávislých pivovarů, Český svaz zpracovatelů masa, Ovocnářská unie ČR, Podnikatelský svaz pekařů a cukrářů ČR, PRO-BIO Svaz ekologických zemědělců, Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, Svaz průmyslových mlýnů ČR a Svaz výrobců nealkoholických nápojů Praha.