29.10.2013 | 12:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zájem je hlavně o chlazenou drůbež

Nové trendy v poptávce spotřebitelů ukazují změny v podílu prodeje jednotlivých výrobků Drůbežářského závodu Klatovy v odstupu deseti let. Zatímco v roce 2000 dosáhl prodej 11 800 tun drůbeže, přičemž 38 procent tvořila chlazená drůbež a 62 procent drůbež zmrazená, v roce 2010 se prodej drůbeže vyšplhal na 23 300 tun, přičemž chlazená drůbež představovala 82 procent a zmrazená jen 18 procent. Rok 2012 již vykazoval prodej drůbeže na úrovni 24 800 tun z toho 20 400 tun drůbeže chlazené.

Obliba kuřecího masa stoupá, což potvrzuje výše spotřeby drůbeže na obyvatele v ČR za rok, která činí zhruba 24 kilogramů, zatímco v roce 1975 byla spotřeba 9,6 kilogramu. Zájem o tyto produkty souvisí zejména s dobrými dietetickými vlastnostmi, nízkou energetickou vydatností a relativně nízkou cenou.
V souvislosti se změnami životního stylu a větší informovaností veřejnosti také vzrůstá zájem o produkty bez přídatných látek. Na tuto situaci klatovský závod zareagoval již v roce 2010 a uvedl na trh řadu drůbežích uzenin a dalších výrobků bez chemických aditiv, dusitanů, fofátů a glutamátů. Společně s Ústavem hygieny a technologie masa Veterinární a farmaceutické univerzity v Brně jako první vyvinul a odzkoušel produkci kuřecích párků a kuřecího junioru bez použití konzervantů a barviv. „Vzhledem k tomu, že vlastnosti kuřecího masa při výrobě jsou odlišné od masa vepřového a hovězího, nebylo snadné tento průkopnický krok udělat, ale vyplatil se, protože spotřebitelé tyto výrobky oceňují a jejich prodej pomalu stoupá,“ zhodnotili zástupci společnosti s tím, že stěžejním produktem podniku je však chlazené a mrazené kuřecí maso. Nedílnou součást výroby tvoří i salámy, šunky, uzená masa, drobně sekané masné výrobky, tlačenky a aspiky, polotovary. Řada výrobků je oceněna značkou Klasa, Regionální potravina, Česká chuťovka a Dětská chuťovka.
Problémem jsou dovozy Jak připomněl ředitel společnosti David Bednář, drůbežářský závod Klatovy je druhým největším zpracovatelem kuřecího masa a výrobce uzenin z kuřecího masa v České republice. V Drůbežářském závodu Klatovy je denně poraženo okolo 95 000 kusů živých kuřat, což představuje 180 tun živé suroviny a zhruba 128 tun kuřecího masa. V roce 2006 společnost zpracovávala 29 000 tun drůbeže za rok, v roce 2010 to bylo již 37 000 tun drůbeže za rok. V letech 2011 a 2012 se objem zpracované drůbeže pohyboval na úrovni 44 000 tun.
Společnost má i vlastní výkrm živých kuřat s odchovem 320 000 kuřat v jednom turnusu a vlastní porážku. Kuřata vykrmuje zhruba do hmotnosti dvou kilogramů. Drůbež pochází výhradně z českých uzavřených chovů a její zpracování probíhá při zachování vysokého technologického a hygienického standardu v rámci celé výroby. Společnost spolupracuje zhruba s dvacítkou chovatelů. Bednář připomněl, že problémy působí zvyšující se dovozy kuřat z Polska a rosotucí ceny vstupů, jako jsou ceny obilovin a ceny krmných směsí. „Čekali jsme na to, co udělají letošní žně, které dopadly poměrně dobře.Ceny krmných směsí však příliš neklesly,“ poznamenal Bednář.
Při zpracování drůbeže jsou podle Bednáře používány nejmodernější světové technologie. Drůbeží separované maso je v Klatovech zpracováváno šetrnou technologií bez předemletí a minimalizace zamrazování. Separátor je zařazen do kontinuální linky zabezpečující okamžité zpracování separované suroviny, aniž by se přerušoval výrobní tok skladováním. Šetrnost separace je vykoupena nižší výtěžností, ale bohatě zaplacena vysokou kvalitou a zachováním struktury svaloviny separovaného masa díky nižšímu použitému tlaku při separaci. Separované maso se prakticky okamžitě po výrobě zpracovává do výrobků. Odpadá tedy zamrazování a dlouhodobé skladování. Při výrobě uzenin je používán velmi účinný systém mělnění a hlavně dokonalá technologie uzení s využitím pyrolýzy při vyvíjení kouře. To zajišťuje perfektní konzistenci, barvu a kouřové aroma a zároveň snížení obsahu nebezpečného benzpyrenu oproti běžně používaným technologiím.
Prodej uzenin stoupá Také prodej uzenin se podle ředitele během deseti let více než zdvojnásobil. Zatímco v roce 2000 představoval 2 935 tun, v roce 2010 byl prodej uzenin 6 850 tun. K expanzi výroby a navýšení prodeje výrazně přispěla rekonstrukce staré a stavba nové masné výroby v roce 2009. A objem prodaných masných výrobků má stále stoupající tendenci. V roce 2011 bylo prodáno 7 780 tun masných výrobků a v roce 2012 již 8 850 tun. Odbyt nacházejí produkty nejen v tuzemských obchodních sítích, ale i v Německu, Rakousku, Švýcarsku či Nizozemsku.
Zhruba 80 procent produkce směřuje do sítí a řetězců, jako jsou Ahold, Billa, Globus, Interspar, Lidl, Kaufland, Makro, Norma, Penny Market, Tesco, Zimbo, 15 procent do maloobchodních sítí a pět procent do hotelů a restaurací. Kromě toho si mohou spotřebitelé výrobky zakoupit přímo v podnikových prodejnách v Klatovech. Klatovský podnik provozuje rovněž vlastní jídelnu pro veřejnost, kde zpracovává především kuřecí maso.
Drůbežářský závod Klatovy nyní zaměstnává 600 pracovníků a dosahuje obratu kolem dvou miliard korun ročně. Jeho historie se píše od roku 1966. Tehdy byla dokončena výstavba drůbežářského závodu vybaveného technologií opracování kuřat v závěsu a strojového škubání. V roce 1970 se uskutečnila dostavba závodu s kapacitou zpracování 20 000 tun drůbeže za rok. Transformace na Drůbežářský závod Klatovy a.s. byla realizována v roce 1992 a už o pět let později byla zahájena výroba kuřecích uzenin a polotovarů.
Ambice vedení společnosti však omezoval stav výroby, a tak v letech 2001 až 2006 se uskutečnila rozsáhlá modernizace výrobních prostor. Linka na zpracování kuřat nyní má kapacitu 9000 tun, porážka deset tisíc tun. Novinkou je automatický odchyt kuřat.
Nejmodernější technologie používané při výrobě a produkty, které získaly řadu ocenění, řadí tento podnik ke špičce českého masného a uzenářského průmyslu a jsou důkazem, že kvalita českých potravin konkuruje potravinářským závodům v zemích Evropské unie, dodal ředitel.

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down