17.08.2009 | 01:08
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zájem o prodej v bedýnce roste

K tomu, aby si zákazník mohl pochutnat na čerstvě sklízené biozelenině, je třeba souhry pěstitele, velkoskladu a maloobchodníka. Tato souhra v České republice bohužel zatím moc nefunguje. Ekologičtí zelináři proto hledají nová, náhradní řešení. Jedním z nich je takzvaný bedýnkový prodej, o který se v poslední době zvyšuje zájem. Pěstitelů, kteří jsou do tohoto systému zapojeni, je však stále málo.

Zájemci o ekologické produkty se snaží získat například zeleninu přímo od pěstitelů. Vyhledávají farmáře, kteří jsou ochotni svou produkci prodávat spotřebitelům „na míru“. „Lidé chtějí zeleninu přímo od farmářů. Pěstitelů, kteří jsou ochotni dodávat zeleninu přímo spotřebitelům, nikoli do velkoobchodu, je však málo. Velké firmy o přímý prodej většinou nemají zájem,“ uvedl nedávno Jan Valeška z občanského sdružení Pro-bio liga, která letos začala zprostředkovávat takzvaný bedýnkový prodej. Odběr ekologické produkce většinou organizují sami zájemci. Skupina spotřebitelů se dohodne s farmářem, který jim dodává své výpěstky na odběrové místo. Ve stanovenou dobu si tam mohou svou bedýnku vyzvednout. Dodávka se většinou platí dopředu. Farmář může obsah balíčku upravit podle vlastního uvážení. „Je to jednodušší než vyřizovat konkrétní objednávky od jednotlivých zákazníků. Snažím se, aby tam byly základní druhy zeleniny, ne nějaké speciality, které prostý člověk nevyužije. Současná nabídka je cibule, mrkev, petržel, brambory, letní jablka, paprika a fenykl. Váha je asi šest kilogramů, cena 200 korun,“ řekl biozemědělec Karel Tachecí. Své bedýnky dodává do Prahy zhruba pro 30 rodin, které si produkci předplatily na čtvrt roku. Tento způsob nákupu ekologických produktů doporučuje také ministerstvo zemědělství. „Způsob prodeje biozeleniny prostřednictvím takzvaných biobedýnek se v posledních letech v Evropě rychle rozšiřuje a dnes jej provozují stovky biozemědělců a obchodníků zejména ve Velké Británii, ale také v Německu či Rakousku. Existuje několik různých modelů, nicméně všechny jsou založeny na ústředním principu dodání bedýnky čerstvé, místně produkované a sezónní biozeleniny či ovoce buď přímo k zákazníkovi domů nebo na předem určené distribuční místo,“ uvádí ministerstvo. Upozorňuje, že za úspěchem systému stojí vysoká kvalita, rozmanitost zboží, přiměřená hodnota a spolehlivost dodávek.
Systém je ještě v plenkách
Podle Valešky je přímý prodej biozeleniny v ČR zatím v plenkách. „Tento způsob obchodu jsme začali prosazovat v polovině letošního roku. Ozvaly se stovky spotřebitelů, kteří si přejí zapojení do systému. Zemědělci, kteří takto zavážejí zeleninu do Prahy, však jsou schopni zásobit jen omezený počet lidí,“ uvedl. Podle spolumajitelky kavárny Bio Zahrada Vandy Švihlové, která na pražských Vinohradech nabízí odběrové místo pro bedýnkový systém, je zákazníků, kteří mají zájem o ekologickou zeleninu, stále více. „Poptávka je velká a snažíme se ji pokrýt. Zeleniny je dost. Nestíháme to ale vyřizovat,“ řekla ČTK. Sama prý má své dodavatele, na jejichž produkci se může spolehnout. Zároveň připouští, že zvládnutí celé agendy je poměrně složité a ne všichni zemědělci jsou ochotni se tím zabývat. Zatímco v západních zemích je tento systém již zavedený, lidé v ČR prý výhody bedýnkového prodeje teprve objevují. „V současné době je velký boom, ale teprve se to rozvíjí,“ uvedla Švihlová. Většinou jde o soukromé aktivity lidí, kteří se sdružují v klubech. „Jakmile máte lidi i zemědělce, máte napůl vyhráno... Nejdůležitější je vždy dohodnout se na váze a hlavně na ceně za bedýnku,“ radí. Výhodou bedýnek jsou mimo jiné ceny. „Když lidé nakupují přímo od farmářů, je cena nižší než v bioobchodech nebo i v supermarketech. Spotřebitel zaplatí podobně jako obchod, ovšem bez přirážky,“ uvedl Valeška. Zájemci oceňují také rozmanitost. „Požadují i netradiční plodiny jako tuřín, fenykl nebo červenou řepu. Také obyčejný česnek je žádaný, běžně se prodává většinou z Číny,“ uvedl. Dodal, že důraz se klade na místní potraviny, které nemusí cestovat přes půl světa. „Je tam snaha podpořit místní zemědělce, aby zeleninu produkovali a pole neprodávali jen velkovýrobcům,“ uvedl. Tom Václavík z agentury Greenmarketing připomněl, že je to výhodné i pro zemědělce, který prodává za lepší cenu než do běžného výkupu.
Dodavatelé bedýnek nemusí přitom nutně vlastnit certifikát na výrobu bio produkce. „Systém staví na tom, že spotřebitel svého zemědělce zná. Je to jistá osobní důvěra a certifikát není nezbytný,“ uvedl Valeška. Farmáři, kteří systém vyzkoušeli, si libují, že jde o dobrý zdroj příjmů. „Dělám balíčky jeden jako druhý. Dostávám na ně předplatné a to je záruka,“ řekl Tachecí. Sám prý praktikuje také prodej ze dvora, avšak zákazníků je málo.
Zjednodušení odbytu
Ekologicky pěstovaná zelenina z farmy Biozelenina Velehrad se prodává prostřednictvím internetového obchodu. „To ale může někomu připadat komplikované: registrace, objednávka v termínu, příliš široký sortiment, možnost objednávat jen po kilogramech nebo kusech. Zákazníci žádají jednoduchou službu bez nutnosti pravidelné objednávky“, řekl majitel farmy a ekologický zelinář Petr Weidenthaler. Právě proto přišel s bedýnkou. Jeho cílem bylo dodávat zákazníkům pravidelně čerstvou biozeleninu a zprostit je starostí. „Bedýnku biozeleniny si objednají pouhým zaplacením částky, a to podle vámi požadované velikosti bioboxu. Ceny jsou od 200 korun, a to za množství biozeleniny pro jednotlivce nebo dvojici, přes 400 korun, což je zásoba zeleniny pro menší rodinu s jedním malým dítětem, po 600 korun. Tento biobox si vybere větší rodina, která pravidelně jí a vaří ze zeleniny, informoval s tím, že biozeleninu dodává farmě většinou do Brna a okolí.
„V České republice zatím existuje jen několik podobných systémů, zájem ale vzrůstá a rozjíždějí se další,“ sdělil Václavík s tím, že začal fungovat portál www.bedynky.cz. Ten by měl spojovat zemědělce a zájemce o vytvoření spolků odběratelů zeleniny.

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down