V českých hospodách, restauracích a barech se pijí hlavně domácí lihoviny. Podle průzkumu agentury Data Servis se tuzemské značky podílejí na celkové spotřebě tvrdého alkoholu v gastronomii téměř 60 procenty. Mezi deseti nejprodávanějšími lihovinami je přitom osm tuzemské provenience. Agroweb o tom informoval Jiří Janoušek z agentury 4JAN.
Největší zájem je v hospodách a restauracích o Božkov Tuzemský, který se na prodeji podílí desetinou. Následují značky Fernet Stock a Fernet Stock Citrus. Čtvrtá nejoblíbenější je Karlovarská Becherovka. Pátou příčku drží Božkov Vodka. Za ní je první dovážená značka - Vodka Finlandia.
Sedmou pozici drží Božkov Peprmint, osmá je Slivovice Rudolf Jelínek, devátá Stará myslivecká a TOP 10 uzavírá Berentzen Saurer Apfel.
Z desítky nejprodávanějších značek patří pět do portfolia Stocku Plzeň, největšího výrobce lihovin v tuzemsku. "Dovážené lihoviny se většinou pohybují ve vyšších cenových relacích, a proto se výrazněji prosazují jen v luxusnějších gastronomických provozech," uvedl ředitel prodeje a marketingu Stocku Richard Švéda.
Umístění jednotlivých značek se promítá i do pořadí nejoblíbenějších kategorií lihovin. Nejvíce hosté v gastronomii preferují hořké a bylinné lihoviny, které se na celkové konzumaci podílejí 22 procenty. S podílem 21 procent následují ostatní likéry, kam se řadí například nízkoalkoholické likéry s různými příchutěmi nebo smetanové likéry. Vodka představuje 14 procent prodeje, Tuzemák 12 procent a whisky a bourbony sedm procent.
Šetření Data Servisu se konalo v únoru a březnu letošního roku v téměř 2500 gastronomických zařízení po celé České republice.