Obchodní řetězce by podle kandidáta na ministra zemědělství Mariana Jurečky mohly mít v České republice povinnost nabízet určitý podíl potravin od tuzemských dodavatelů. Množství českých potravin na pultech obchodů nyní žádný zákon nereguluje, velké obchodní řetězce ale po loňské novele zákona o potravinách budou muset u vstupu do prodejen zveřejňovat údaj o pěti hlavních zemích, ze kterých pochází zboží v jejich nabídce.
Jurečka dnes při otevření poslanecké kanceláře v Olomouci řekl, že inspirovat se chce na Slovensku, kde vláda hodlá podobným způsobem zvýšit podíl slovenských potravin v obchodech. Záměr podle Jurečky počítá s tím, že stanovené procento potravin v nabídce obchodů musí pocházet od domácích výrobců. Velcí obchodníci na Slovensku mají už od loňského dubna povinnost zveřejňovat zastoupení domácích potravinářských produktů na tržbách.
Jurečka upozornil, že případná změna zákona, která obchodníkům nařídí podíl českých potravin, musí být nejprve důkladně připravena, aby nebyla v rozporu s pravidly Evropské unie. Podle Jurečky jsou do Česka dováženy potraviny za 40 miliard korun a značná část se jich prodá právě v obchodních řetězcích. Pokud to nebude v rozporu s evropským právem, je ambice to (povinný podíl českých potravin) tady aplikovat, dodal.
Obchodníci tvrdí, že je složité podíl českého zboží v sortimentu potravin stanovit, navíc zatím chybí jasná definice českého výrobku. Například řetězec COOP má v nabídce asi 80 procent tuzemských produktů, pokud se za ně považuje zboží vyrobené na českém území. Albert uvádí, že stoprocentně českými dodavateli pokrývá segment čerstvého pečiva, chlazeného kuřecího masa, mléka a mléčných výrobků.*