S příchodem vánočních svátků se ve městech a obcích začínají prodávat řezané vánoční stromky a živé jehličnany v květináčích. Ačkoliv jde o zbožíse specifickými vlastnostmi, vztahují se na koupené vánoční stromky záruční lhůty, informovala mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) Ivana Picková.
U jehličnanů z výřezu platí, že jde o spotřební zboží, čili by se na něj dala uplatňovat záruka dvouletá, nicméně jde o specifickou věc, rostlinu, která nemůže vydržet dva roky, takže není možné třeba po dvou měsících uplatnit vadu jako takovou. „Tady vycházejme ze specifických vlastností výrobku, takže pokud by jehličí ze stromku opadalo například do druhého, třetího dne, bylo by možné jej reklamovat,“ řekla Picková.
SOS podle mluvčí oslovilo řadu prodejců, kteří v pražských ulicích stromečky nabízejí, většinou vůbec netušili, jaká záruka platí. SOS se neztotožňuje s názorem České obchodní inspekce, že záruka na řezaný vánoční stromek končí druhý den po koupi. Podle názoru SOS nejde o produkt podléhající rychlé zkáze jako například řezané květiny. Nicméně dát za pravdu jednomu či druhému právnímu názoru by mohl pouze soud.
Jak uvedla Picková, mezi povinnosti prodávajícího patří výrobek spotřebiteli na jeho žádost předvést. Spotřebitelé by tedy měli trvat na vybalení řezaných stromků ze sítí a jejich předvedení. „Obal totiž není zábranou, která by znemožňovala předvedení výrobku, jen při vybalení z něj spotřebitelé zjistí, zda kupují opravdu čerstvý, rovný stromeček podle svých představ,“ připomíná mluvčí SOS. „Pokud prodejce odmítá stromek předvést, je lépe jít nakupovat jinam a vybrat si. Není důvod, aby prodejci stromků balili jednotlivé stromky předem, jak se s tím setkáváme a omezovali tak spotřebitelům jejich prohlídku,“ dodává mluvčí
Ihned po zakoupení se doporučuje jehličnan skladovat v chladu, postavený ve vědru s vodou.