06.01.2015 | 03:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Ze seznamu se zákazníci původ zboží nedozví

Obchodní řetězce začaly od začátku nového roku zveřejňovat u vchodů do svých prodejen seznam pěti zemí, z nichž odebírají nejvíce potravin. Novou povinnost zavedla od ledna novela zákona o potravinách. Obchodníci ale většinou dodávají, že pro zákazníky jsou tyto údaje nicneříkající. Tabulka totiž nezobrazuje původ sortimentu, ale podíly dodavatelů podle sídla v daném státě. Podle údajů z loňského června je skutečný podíl zboží českého původu v regálech řetězců výrazně nižší, než uvádějí čísla na tabulkách.

Obchodní řetězec Globus uvádí, že nejvíce zboží odebírá od dodavatelů se sídlem v ČR (93 %), dále z Německa (3,4 %), Slovenska (1,2 %), Itálie (jedno %) a Polska (0,3 %). "Plakát jsme doplnili o krátký vysvětlující text. Většina zákazníků očekává informace o původu sortimentu. Legislativa nám nicméně ukládá povinnost uvádět procentuální podíly potravin, které z daných zemí odebíráme, přičemž směrodatné je sídlo dodavatele," řekla mluvčí Pavla Hobíková.
Také podle vyjádření Lidlu tabulka reálně nezobrazuje původ sortimentu, jak si většina zákazníků a médií myslí, ale jen podíl firem se sídlem v daném státě. Seznam tak zahrnuje firmy, které sice mají sídlo v ČR, ale nejsou výrobci produktu, nýbrž jeho distributoři. Jde o častý případ například u značkového zboží a ovoce a zeleniny pěstované v zahraničí.
"Tabulka podle našeho názoru není objektivní, protože metodika stanovení tabulky zásadně zkresluje informace zveřejněné jednotlivými obchodníky," uvedla mluvčí řetězce Jitka Vrbová. Lidl uvádí, že "tuzemští" dodavatelé se na jeho tržbách podílejí ze 44 procent, němečtí z 28 procent a polští ze 17 procent. Na čtvrtém místě seznamu je Itálie (tři procenta), pátá Francie (dvě procenta).
"O tom, zda je potravina česká, nebo polská tato povinnost není. Tato povinnost má pouze indikovat, od jakých dodavatelů obchodník odebírá potraviny v největší míře," uvedla mluvčí Potravinářské komory Dana Večeřová. "Takže je to spíše špatně nastavená definice než cokoliv jiného," dodala.
Řetězce Albert a Interspar nyní uvádějí, že podíl tržeb z prodeje potravin od dodavatelů se sídlem v ČR na jejich celkových tržbách dosahuje 89,8 procenta. Na dalších místech seznamu figurují Polsko (5,4 %), Slovensko (1,4 %), Nizozemsko (jedno procento) a Maďarsko (0,5 %). Billa na seznamu uvádí 93,5 procenta potravin odebíraných od tuzemských dodavatelů, Kaufland i Tesco pak 85 procent.  Z údajů, které obchodní řetězce začátkem června poskytly ministerstvu zemědělství, ale vyplynulo, že podíl českých potravin v nich se pohybuje mezi 40 a 75 procenty. Nejvyšší podíl domácích produktů měly tehdy družstevní prodejny Coop následované řetězci Globus, Penny Market a Tesco. Nejméně českých potravin v nabidce měly Lidl a Kaufland. Z velkých obchodníků neuvedl údaj pouze řetězec Interspar, který ale z trhu odchází po převzetí konkurenčním Aholdem.
Novela zákona o potravinách ukládá prodejcům s ročními tržbami nad pět miliard korun od 1. ledna povinnost zveřejňovat čitelně u vchodu pro zákazníky seznam pěti zemí, z nichž odebírá potraviny. Seznam musí obchodníci ohlásit také ministerstvu zemědělství.*

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2023 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down