V Rusku se čím dál častěji objevují balení mléka s nápisem "jeden kilogram" místo "jeden litr". Experti to pokládají za marketingový tah, aby si zákazníci nevšimli, že se objem výrobku v podmínkách všeobecného zdražování zmenšil, napsal dnes na svém webu hospodářský list RBK. Váha místo objemu se podle deníku objevuje i v případě šlehačky, smetany či kefíru.
Většina spotřebitelů prý nepředpokládá, že kilogram mléka je méně než litr; mléko má ale vyšší hustotu než voda, a tak kilogram mléka odpovídá 0,97 litru. Obchodníci toho využívají, aby v jistém smyslu zákazníka uvedli v omyl, míní předseda konfederace spotřebitelů Dmitrij Janin, který připomněl, že v Rusku se tekuté zboží tradičně prodávalo s vyznačením objemu, a ne váhy. Problém by se podle něj dal vyřešit po vzoru Evropy, kde se u cenovek ukazuje i cena v přepočtu na kilogram či litr.
"Výrobci se takto snaží zamaskovat zdražování," předpokládají analytici z odborného serveru Prodaži.rf, který zaznamenal trend na základě zkoumání košíku zboží během loňského roku, pokladních účtenek a údajů z otevřených zdrojů. Ale přesná čísla ohledně objemu takového zboží v prodeji neuvedl.
Deník se přesvědčil, že mléko a mléčné výrobky "na váhu" prodávají tři značky na trhu. Šéf svazu výrobců mléka Arťom Belov nepředpokládá, že by šlo o nějaký masový přechod, ale připouští, že někteří výrobci mohou využít takový marketingový tah, aby nezvyšovali během krize ceny a zmenšení objemu zboží udělali méně nápadným.
Při stejném balení a menším objevu se dají ušetřit asi tři procenta.
Ceny syrového mléka loni výrazně vzrostly, meziročně o 20,1 procenta, připomněl list RBK s odvoláním na statistický úřad. Loni náklady na výrobu mléka vzrostly meziročně asi o sedm až osm procent, zatímco v pandemických letech 2020 a 2021 vzrostly v průměru o 16 až 20 procent za rok.*