Výrobci mléčných produktů si stěžují, že některé zahraniční obchodní řetězce v České republice nahradily jejich výrobky produkty ze svých mateřských zemí. Mělo se tak stát v souvislosti s uvalením sankcí na dovoz potravin z EU do Ruska. Na konferenci Retail Summit 2015 to uvedl ministr zemědělství Marian Jurečka. "Na mě se obrátí někteří výrobci mléčných výrobků a řeknou: Nám teď v říjnu na konto ruského embarga z jednoho obchodního řetězce vylistovali 30 produktů a my tam prakticky nemáme co prodávat," uvedl Juračka. Neoficiálně se poté prý dozvěděl, že řetězec dostal příkaz od své nizozemské mateřské společnosti, aby preferoval výrobky od nizozemských potravinářů a zemědělců. Takový stav považuje ministr za "velice problematický".
Velkým tématem Retail Summitu je kvalita potravin v ČR. "Bohužel máme případy, že různé zahraniční firmy dodají do ČR pod stejnou značkou jinou kvalitu, než by si dovolily prodávat ve své zemi," uvedl člen představenstva Agrofertu a viceprezident Potravinářské komory Jaroslav Kurčík. Každý český výrobce podle něj dokáže vyrobit "správnou nebo očekávanou kvalitu". Problém je ale v tom, že trh je pod tlakem cen, kdy je pro spotřebitele jediným rozhodovacím nástrojem právě cena. "Já jsem ujišťován vlastními chuťovými buňkami, že Coca-Cola koupená na české straně hranice je jiná než Coca-Cola koupená na německé straně, aviváž je jiná, prací prášky," uvedl šéf Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.*