Konkurenční prostředí mezi obchodníky v České republice loni dál přitvrdilo. Podíl rychloobrátkového zboží, prodaného ve slevových akcích, se zvýšil na 47 procent. Předloni to bylo 44 procent, v roce 2013 dosahoval podíl prodejů za promoční cenu 42 procent. Na dnešní konferenci Retail Summit to uvedl analytik Zdeněk Skála ze společnosti GfK.
Podíl prodejů akčního zboží stále narůstá, i když krize již odezněla a ekonomika roste. "To, že jsou lidé spokojeni, neznamená, že by přestali kupovat v promocích (ve slevách)," uvedl analytik.
"Tvrdá konkurence - to je asi to, co český obchod dnes ze všeho nejvíc definuje," dodal Skála. Prodejní plocha tuzemských řetězců za posledních deset let vzrostla o 77 procent. Hustota prodejní plochy řetězců s potravinami se v Česku zvýšila od roku 2004 o 76 procent na 216 metrech čtverečních na tisíc obyvatel.
Tempo je v posledních letech o hodně pomalejší – řetězce hledají nové zdroje růstu, uvedl Skála. Obchodníci se tak mimo jiné zaměřují na menší lokality.
Mírně klesá využití letáků zákazníky, zato roste hledání slev na prodejní ploše a využití nových médií v nakupování, jako je internet či mobilní aplikace.
Původně diskontně orientované řetězce mění strategii, více se orientují na prodej čerstvých potravin, správný sortiment a nákupní prostředí. Dalším trendem na trhu je to, že roste zájem o nákupy u specialistů na čerstvé zboží. V prodejnách pečiva a řeznictví nakupuje téměř 70 procent českých zákazníků, poznamenal Skála. Skrytá síla těchto prodejních formátů je podle něj obrovská.
Prodej rychloobrátkového zboží přes internet nyní tvoří jen zhruba jedno procento celkových prodejů. Většina tohoto zboží se navíc protočí přes prodejce, jako jsou on-line vinotéky či drogerie. Nárůsty prodejů nových e-shopů s potravinami jsou podle Skály zatím pomalé. Například ve Francii a Velké Británii se přes internet prodá čtyři až šest procent rychloobrátkového zboží.*