Dánskému pivovaru Carlsberg kvůli zhoršujícím se podmínkám v Rusku a dalších částech východní Evropy klesne roční provozní zisk, oznámila firma. Rusko vytváří zhruba 35 procent celkového provozního zisku skupiny. Další velký pivovar, nizozemský Heineken, uvedl, že mu objem prodeje v Rusku klesl dvouciferným tempem. Nebylo ale prý vysoké.
Rizika, která hrozí, jsou modelovým případem toho, jak se evropské firmy vyrovnávají s napětím mezi Ruskem a Západem a s následným tlakem na ruskou ekonomiku.
Carlsberg očekává, že mu provozní zisk v tomto roce klesne zhruba až o čtyři až šest procent. Letos je to již podruhé, co čtvrtý největší producent piva na světě snížil odhad pro celý rok. V původní prognóze počítal s tím, že provozní zisk bude oproti loňsku roku vyšší, a to zhruba o jedno až tři procenta.
Mezi nejznámější značky pivovaru patří Carlsberg, Tuborg, San Miguel či Kronenbourg. Firma mimo jiné úzce spolupracuje s Budějovickým Budvarem.
Analytici tvrdí, že Carlsberg tolik nepoškozuje politické napětí v Rusku, ani západní sankce či nedávný ruský zákaz dovozu některých evropských potravin, ale dopad, který to má na ruskou ekonomiku. Ta by se v letošním roce mohla dostat do recese.
Ředitel Carlsbergu Jorgen Rasmussen sdělil v prohlášení, že východoevropské trhy s pivem budou zasaženy ještě více, protože spotřebitelé stojí před narůstajícími problémy, což v tomto roce nepříznivě ovlivní zisky skupiny. Carlsberg měl loni provozní zisk 9,7 miliardy dánských korun (36,3 miliardy Kč). V letošním prvním pololetí mu provozní zisk před jednorázovými odpisy stoupl na 4,05 miliardy DKK (15,2 miliardy Kč) z 4,03 miliardy DKK před rokem.
Odhady trhu překonal pololetní provozní zisk nizozemského pivovaru Heineken. Třetí největší pivovar na světě, který působí také v ČR, nadále snižoval náklady. Objem prodeje mu stoupl ve všech regionech kromě střední a východní Evropy, kde si svou daň v první polovině roku vybraly povodně a špatné počasí. V Rusku mu ale objem kvůli slabšímu růstu ekonomiky a horší důvěře spotřebitelů klesl nízkým dvouciferným tempem.
Heinekenu kromě piva stejného jména patří i značky piv jako Sol, Tiger či cider Strongbow. Firma působí i v České republice, kde jí patří pivovary Krušovice, Velké Březno a Starobrno.
Skupina oznámila, že provozní zisk před amortizací a jednorázovými odpisy jí v pololetí stoupl o skoro desetinu na 1,45 miliardy eur (čtyři miliardy Kč).*