Řetězce řeší téměř celá Evropa

Problematiky působení obchodních řetězců a jejich postavení v globalizované ekonomice se týkala diskuse, která se konala v září v rámci konference Agrární perspektivy na České zemědělské univerzitě a jíž moderovala bývalá ministryně zemědělství Milena Vicenová. „Před několika lety jsme to byli hlavně my, kteří tuto otázku řešili v České republice, dnes ji řeší prakticky celá Evropa,“ uvedl ve svém vystoupení ředitel pro programování a strategii Potravinářské komory ČR Miroslav Koberna.

Podle Koberny z pohledu vertikály v minulých desetiletích došlo k velkým přehmatům. „Vytvořili jsme vertikálu, která je naprosto nevyvážená, na jejím spodku jsou tisíce farmářů a zemědělců, nad nimi jsou další tisíce zpracovatelů a dodavatelů potravinářské a zemědělské produkce. Na vrcholu pyramidy sedí deset obchodních řetězců, které určují, co zákazník koupí a co nekoupí,“ sdělil s tím, že spotřebitel je postaven mimo tento rozhodovací proces. „To považujeme za velký problém,“ konstatoval. Obchodní řetězce podle něj vytvářejí negativní roli v této vertikále už jen tím, že svojí pozicí a ekonomickou silou stahují všechnu přidanou hodnotu, kterou řetězec vytváří. „Přidaná hodnota končí v Německu, Francii, Nizozemsku a rozhodně ne v naší státní kase nebo u našich spotřebitelů,“ zdůraznil Koberna,  který žádnou pozitivní roli řetězců nevidí. Jiného názoru je však prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková. „Jsem přesvědčená o tom, že kamenné prodejny tady budou, budou vypadat jinak než dnes, ale budou. I internetoví obchodníci v současnosti budují kamenné obchody. Realita je taková, že zákazník bude určovat, jak prodej bude vypadat,“ konstatovala. Nováková připomněla, že si nedokáže představit, jak jinak by se potraviny dostaly k zákazníkovi než prostřednictvím obchodu, který by měl být chápán jako konec celého dodavatelsko - odběratelského řetězce.

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down