Soběstačnost v produkci potravin pomůže chránit české spotřebitele před potravinovými skandály

„Nemůžeme ovlivnit výrobu a její kvalitu nejen ve třetích zemích mimo EU, ale ani v členských zemích Evropské unie, proto je rozumnější a prozíravější orientovat se na potraviny české provenience, které jsou pod přísnou kontrolou našich dozorových orgánů, řekl prezident Potravinářské komory ČR Miroslav Toman na tiskové konferenci věnované evropským značkám kvality v souvislosti se soběstačností České republiky v produkci potravin.

Například u mléka a mléčných výrobků dnes konzumujeme 45 až 46 procent těchto výrobků z dovozu, u sýrů a tvarohů je to 51 procent sýrů a podobná situace je podle Tomana i u másla a v jiných komoditách. „ Situace s vepřovým masem, u nějž naše soběstačnost klesá stále hlouběji pod padesát procent, je všeobecně známa, u ovoce a zeleniny mírného pásma k nám z více než 50 a často i ze 70 procent proudí výrobky zahraniční a s tím souvisí i potravinové skandály Evropské unie, nejen z Polska. Tak jako k nám přišlo ze západoevropských přístavů údajně kontrolované brazilské maso se salmonelou, tak proudila z Belgie nebo Nizozemska vejce obohacená toxickým pesticidem, aniž by někdo ze zemí původu tuto skutečnost zachytil. “ řekl Toman a vyjádřil uspokojení nad tím, že kontroly u nás zatím neprokázaly přítomnost pesticidu ve vejcích. Současně zdůraznil, že byla kontrolována i česká vejce a ta vždy vyhověla. Podle jeho slov se tak ukazuje, že soběstačnost na úrovni zhruba 80 procent je potřebná.

„Dostáváme se k tomu, že není jisté, kdo vlastně co vyrobil, protože Evropská unie důsledně odmítá uvádění konkrétního výrobce na produktech, tedy ne sídlo distributora či nějaké nadnárodní společnosti, ale skutečného výrobce. A pokud to nebude zavedeno, nepokročíme dál,“ řekl Toman

S tím souhlasí i ředitel pro programování a strategii Potravinářské komory ČR Miroslav Koberna. „Evropská unie nám říká, jak máme být ekologicky odpovědní a nemáme převážet potraviny na velké vzdálenosti, a je logické, že nejlepší cestou k tomu je přesvědčit spotřebitele, aby nakupoval  lokální produkt, ale spotřebitel je musí nejprve poznat. Pokud na výrobku bude napsáno vyrobeno v EU, pozná místní produkt těžko,“ řekl Kaberna s tím, že jistotu i danou lokální příslušnost dávají produktům evropské i české značky kvality, podle nichž se mohou spotřebitelé  orientovat.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down