02.09.2015 | 05:09
Autor:
Kategorie:

Ekozemědělství se rozvíjí

Obhospodařování půdy a produkce potravin v ekologickém režimu v České republice rok od roku se rozšiřuje. Od konce minulého roku do začátku září přibylo v této oblasti téměř 322 podnikatelů a 23 nových výrobců biopotravin. Ekologicky se hospodaří na výměře více než 502 374 hektarů zemědělské půdy, což je přibližně 12 procent výměry půdního fondu v České republice. Uvedl to minulý týden na tiskové konferenci v Praze při zahájení 11. ročníku měsíce biopotravin, kterým je tradičně září, ministr zemědělství Marian Jurečka.

Jak upřesnil ředitel odboru environmentálního a ekologického zemědělství ministerstva Jan Gallas, počet ekologických podnikatelů stoupl od počátku roku o více než osm procent na 4188 ekologických podnikatelů a o 4,5 procenta na 529 stoupl počet výrobců biopotravin, což je podle ministra pozitivní trend. Nejvíce půdy v ekologickém režimu, skoro 73 tisíc hektarů, je v Jihočeském kraji. Ekofarem v minulých letech přibývalo ročně o desítky procent. V roce 2010 se meziroční růst pohyboval kolem třetiny, v roce 2011 to bylo více než deset procent. Rozmach výrazně zpomalil v roce 2012, ke konci roku jich bylo 3394, což bylo pouze o 14 farem více než o rok dříve. Průměrná velikost ekofarmy je 19 hektarů.

Podle ministra zemědělství Mariana Jurečky za růstem počtu farem stojí nástup nového programového období společné zemědělské politiky. „Zemědělci dostali novou možnost výrazně začít podnikat v režimu ekologického zemědělství,“ řekl ministr, podle něhož podpora bude pokračovat do roku 2020. Jenom dotace na plochu pro ekologické zemědělce loni podle Gallase překročily miliardu korun. V novém programu také dostanou ekologičtí zemědělci vyšší preferenční body na své investiční projekty. Podle Jurečky je ekologické zemědělství přirozený a zároveň moderní způsob hospodaření. „Každoroční přísné kontroly, které musí ekologický zemědělec podstoupit, prokazují, jestli hospodaří podle těchto pravidel,“ řekl.

Motto letošního ročníku kampaně je „V souladu s přírodou“ s podtitulem „Příroda by kupovala bio“. Jejím smyslem je upozornit, že vedle nesporných předností biopotravin pro konkrétního spotřebitele, je s ekologickým zemědělstvím a bioprodukcí spojen ještě zásadní přínos pro celou společnost. Šetrný způsob obhospodařování půdy totiž přispívá k zachování jejího objemu i úrodnosti. Propagační akce má od ministerstva příspěvek 300 tisíc korun. Zaměřuje se nejen na osvětu, různé biojarmarky, ale i na akce přímo u zemědělců, aby veřejnost měla možnost se seznámit s biopotravinami a vidět, jak probíhá výroba biopotravin přímo na místě.

Celý článek najdete v týdeníku Zemědělec č. 37.  

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down