Podle průzkumu dávají některé obchodní řetězce větší marži českým potravinám

Některé obchodní řetězce dávají větší přirážku na české potraviny než na dovozové. Vyplývá to z cenového průzkumu Ministerstva financí mezi letošním lednem a květnem, jehož výsledky včera na Žofínském fóru zveřejnil ministr zemědělství Marian Jurečka. Výjimkou byla například vejce.

Jurečkův resort Ministerstvo financí o průzkum požádal. Šetření zahrnuje data ze šesti obchodních řetězců, Jurečka nechtěl říci, o jaké firmy jde. Například průměrná přirážka u kuřat kuchaných v ČR dosahovala podle šetření u některých řetězců skoro 38 procent. V některých případech byla ale i záporná, tedy se prodávala levněji, než je obchody koupily. Podle ministra jde o krátkodobé prodeje, které se uplatňují, když jsou potraviny ve slevové akci. U kuřat ze států EU přirážka činila zhruba 13,5 %.

U polotučného trvanlivého mléka šlo zhruba až o 17% přirážku u českého produktu, u zahraničního o 11,4 %. V krátkodobých akcích se mléko prodávalo i pětinu pod nákupní cenou.

Podle prezidenta Agrární a Potravinářské komory ČR Miroslava Tomana jsou přirážky obchodníků daleko vyšší. Obchodní přirážky podle jejich zjištění se pohybují od 50 % u základních potravin až ke 100 i více procentům u výrobků s vysokou přidanou hodnotou, dodal. Obchodní řetězce podle Tomana dávají přednost výrobkům ze svých mateřských států, kde se snaží zbavit tamních přebytků. V okolních zemích podle něj také dávají řetězce důraz na regionální potraviny, v ČR ale dávají přednost potravinám s nejnižší cenou, kterou mají výrobky ze zahraničí. Ty jsou ale často dané skrytými národními podporami, uvedl Toman.

Jurečka zopakoval, že v České republice by mohlo být o 42 000 pracovních míst v zemědělství a v navazujících oborech více, kdyby byla soběstačná v produktech, které je možné v tuzemsku vyrábět. Podle něj tak stát ročně na daních a sociálním a zdravotním pojištění teoreticky tratí přibližně sedm miliard korun.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down